În perioada 16-30 martie au fost organizate activități catehetice după Modelul Kett. Cei 14 cursanți coordonați de pr. dr. Mihai Roca au împărtășit copiilor, tinerilor și adulților din experiența dobândită la cursul de formare organizat la Mănăstirea Carmelitană din Luncani (8-12 martie 2019). Au fost nouă activități catehetice Kett, în șase parohii din patru decanate.

Mariana Sofronie  |  03 aprilie 2019


Diseminarea cursului Kett de la Luncani a fost organizată și supervizată de părintele Mihai Roca. Cateheza despre Joia Sfântă, ținută de prof. Liliana Pușcașu și prof. Loredana Cojan la invitația președintei Acțiunii Catolice din parohia Valea Seacă, Laura Denisa Antal, a deschis seria activităților Kett. Prof. Angela Dumea a ținut apoi o cateheză cu adulții de la Scout (Adjudeni) și o activitate în cadrul unui proiect de parteneriat educațional, la care au participat părinții copiilor din clasa a III-a.

Doamnele învățătoare Anca Frona și Cristina Mare au ținut două cercuri pedagogice, iar trei profesori de religie au organizat cateheze cu teme din Joia Sfântă și Vinerea Sfântă: Cristina Ghercă (la Surorile Franciscane Misionare din Hălăucești), Mariana Sofronie (la Congregația „Sfântul Iosif” din Roman) și Daniela Mititelu (la oratoriul din parohie Cireșoaia). Sora Clara Dălvaru din Congregația „Maria Bambina” a ținut o cateheză la oratoriul din parohia Faraoani, în care a aprofundat Patima Domnului împreună cu copiii din clasele a VII-a și a VIII-a.

Impresiile participanților la activitățile Kett au fost pozitive și marcate de entuziasm, iar invitații au apreciat în mod deosebit, nu numai noua abordare în desfășurarea activității catehetice, ci și tehnicile interactive prin care participanții sunt implicați și antrenați în timpul catehezei. „A fost o activitate constructivă de la care am învățat multe lucruri. Mi-ar plăcea să cunosc mai bine această pedagogie”, remarca un profesor.

„Tema despre Patima Mântuitorului a deschis noi perspective tinerilor din Acțiunea Catolică: i-a ajutat să se apropie mai mult, mai conștient, mai intens de suferința lui Isus și a semenilor. Am trăit momente de reflecție și de rugăciune, de relaționare și interacțiune pline de sens. Fiecare moment al catehezei ne-a apropiat pas cu pas de misterul suferinței lui Isus și ne-a ajutat sa înțelegem mai bine rolul propriu, importanța implicării personale în împlinirea planului de iubire al lui Dumnezeu” (Liliana).

„Am participat cu atenție, interes și multă emoție la cateheză, iar feedback-ul a fost unul pozitiv. Consider că a fost o activitate binevenită. Impresiile exprimate de către participanți la sfârșitul activității mi-au umplut sufletul de mulțumire. Le mulțumesc totodată surorilor pentru ospitalitate și pentru deschiderea lor spre înnoire. Îl rog pe bunul Dumnezeu să mă ajute în continuare să pot împărtăși celor din jur din bogăția spirituală  și pedagogică pe care am dobândit-o la cursurile Kett” (Cristina).

Cu bucurie, atenție, emoție  și interes am participat toți fără să ne dăm seama de cât de repede a trecut timpul, cam o oră și jumătate, fiind-ne stimulate atât trăirile, sentimentele, emoțiile și gândirea, cât și planurile, creativitatea, relațiile și aspirațiile spirituale, care toate își găsesc drumul spre inimă, spre centru” (Daniela).

”Am așteptat cu mare emoție ziua în care am arătat, am mărturisit, am pus în practică și am oferit ceva din ceea ce am primit la cursul de formare în Pedagogia Kett. Atât pentru mine, cât și pentru copii, această zi a însemnat un timp de pregătire încărcat cu trăiri intense și cu dorința de a realiza o altfel de cateheză, mai dinamică și interactivă” (sr. Clara).

„A fost o activitate intensă, a captat atenția și interesul tuturor participanților. Copiii au fost de-a dreptul fascinați de metodele și de materialele folosite. Au intrat cu întreaga lor ființă în poveste și au trăit-o cu intensitate maximă. La final au tras singuri concluziile: «Am învățat să fiu mai curajos, să am mai multă încredere în mine»; «am învățat să fiu mai bun și să iubesc mai mult». Mulțumesc bunului Dumnezeu și tuturor celor care m-au cooptat în acest proiect. E un suflu nou, ca o gură de oxigen, de care noi, dascălii, avem atât de mare nevoie în formarea noastră. Descopăr și eu pas cu pas această pedagogie, pe care o văd ca pe o pedagogie a inimii și a vieții (Anca).

Le mulțumesc tuturor celor care au făcut posibil acest curs, echipei de coordonare a proiectului și în mod special pr. dr. Mihai Roca.  Sper ca munca și entuziasmul nostru să fie bine apreciat, să dea roade în inimile și viața copiilor. Îl rog pe bunul Dumnezeu să mă ajute în continuare, pentru ca să pot împărtăși celor din jur din bogăția spirituală, pedagogică și catehetică pe care am dobândit-o la cursurile Kett.

Pedagogia Kett folosită în activitățile catehetice și la orele de religie atrage deja tot mai multe persoane și entuziasmează tot mai mult, atât copiii, tinerii și adulții, cât și profesorii și preoții. Punctul forte al aceste noi pedagogii pare să se găsească în crearea unei imagini de podea cu ajutorul simbolurilor, imagine ce conduce treptat spre descoperirea temei și spre meditare, contemplație, exprimarea sentimentelor și interacțiune.

Principiile Pedagogiei Kett au la bază interacțiunea centrată pe temă.  Se pornește întotdeauna de la o temă ce este descoperită împreună cu ceilalți și în contact cu lucrurile. Unul dintre obiectivele centrale este conștientizarea faptului că fiecare participant este prezent „aici” și „acum”. Într-un loc și un timp dat, fiecare percepe cu trupul, inima și sufletul propria persoană și este ajutat să se deschidă spre cel de lângă el, formând astfel propriul grup. De la „eu” se merge spre „tu” și se conștientizează apoi apartenența la un „noi”.

În Dieceza de Iași, Proiectul interdiecezan de formare a cateheților: „Reînnoirea catehezei din România prin metode pedagogice moderne – Formarea cateheților în Pedagogia lui Franz Kett” este implementat de Asociația Primus în colaborare cu Oficiul pentru Cateheză, Facultatea de Teologie Romano-Catolică din cadrul Universității „Al. I. Cuza” și cu partenerii din țară și din străinătate.