Lectio Divina: „Tribut plătit Cezarului” este a douăzeci și doua temă propusă de Oficiul pentru Cateheză al Diecezei Romano-Catolice de Iași în seria întâlnirilor Lectio Divina din Timpul de peste An (Anul A). Textul biblic prezintă o situație controversată în care fariseii și irodienii i-au întins o cursă lui Isus  (Mt 22,15-21).

Roca mihai  |  11 octombrie 2020


Cu respectarea normelor date de autoritățile civile privind măsuri de prevenire și de răspândire a COVID-19, întâlnirea Lectio Divina se va desfășura marți, 13 octombrie 2020, ora 19:00, în Oratoriul „Maria Bambina” din Bacău.

Isus sosește din Galileea la Ierusalim cu ocazia sărbătorii anuale de Paște. Intrând în oraș, este aclamat de popor (Mt 21,1-11). El merge imediat la templu, de unde îi alungă pe vânzători (Mt 21,12-16). Chiar dacă locuiește la Ierusalim, Isus îşi petrece nopțile în afara orașului și se întoarce în cetate dimineața (Mt 21,17). Situația este foarte tensionată. În discuțiile pe care le are la Ierusalim cu autoritățile, cu mai-marii preoților, cu bătrânii și fariseii, Isus îşi exprimă gândurile prin intermediul parabolelor (Mt 21,23-22, 14). Ei ar dori să-l prindă, dar le este teamă (Mt 21,45-46). Evanghelia despre tributul dat Cezarului (Mt 22,15-21) se încadrează în multitudinea acestor conflicte ale lui Isus cu autoritățile.

Apar acum în textul nostru (Mt 22,15-22)  fariseii și irodienii, uniți în încercarea de a-i întinde lui Isus o capcană. Îi adresează întrebări despre tributul care trebuie plătit romanilor. Aceasta era o situaţie controversată, care împărțea opinia publică, iar ei voiau cu orice preț să îl acuze pe Isus, pentru a diminua influența lui asupra lumii. Imediat, saduceii au început să-i adreseze întrebarea despre învierea morților – un alt subiect controversat, motiv de divergențe între saducei și farisei (Mt 22,23-33). Totul se sfârșește cu discuția despre cea mai mare poruncă (Mt 22,34-40) și despre Mesia, fiul lui David (Mt 22,41-45).

Fariseii și irodienii erau liderii locali care nu aveau sprijinul poporului din Galileea. Ei deciseseră de mult timp să îl ucidă pe Isus (Mt 12,14; Mc 3,6). Acum, la ordinul preoților și al bătrânilor, vor să afle de la Isus dacă este sau nu în favoarea plății tributului pentru romani. Întrebare formulată anume, plină de malițiozitate! Sub pretextul observării Legii lui Dumnezeu, ei caută motive pentru a-l acuza. Dacă Isus ar fi spus: „Trebuie să plătești!”, ei ar fi putut să îl acuze, împreună cu populația, că era prieten al romanilor. Dacă el ar fi spus: „Nu trebuie să plătești!”, ei ar fi putut să îl acuze, împreună cu autoritățile romane, că era un subversiv. Un drum fără ieșire!

Versiunile text şi pdf pot fi descărcate de aici: Lectio divina (Anul A).

Imagine: Tiziano Vecellio, The Tribute Money (1516)
Sursa: en.wikipedia.org.