„Dacă cineva nu se naște din nou” este a opta temă propusă de Oficiul pentru Cateheză al Diecezei Romano-Catolice de Iași în seria întâlnirilor Lectio Divina din Timpul Postului Mare (Anul B). Textul prezintă un fragment din dialogul lui Isus cu Nicodim (In 2,13-25).

Mihai Roca  |  08 martie 2021

 

Dialogul lui Nicodim cu Isus este strâns legat de ultimele versete ale capitolului anterior, cele care prezintă o convertire în masă: „mulţi, văzând minunile pe care le făcea, au crezut în numele lui” (In 2, 23-25). Şi Nicodim se apropie de Isus fiindcă este impresionat de „semne” (In 3,2). Întreg dialogul se desfășoară în jurul unor anumite semne/simboluri ce sunt caracteristice Evangheliei după Ioan.

Ioan construiește evanghelia pe schema „semnelor”: de la mărturia lui Ioan Botezătorul, la alegerea primilor discipoli; de la „primul semn” de la nunta din Cana Galileei (In 2,11), la promisiunea celui mai mare „semn”, acela al învierii (In 2,18-19), şi la credința entuziastă a multora pentru „minunile pe care le făcea” (In 2,23). Şi Nicodim este impresionat de „semnele pe care el le făcea” (In 3,2). Reacţia în faţa acestor „semne” este descrisă astfel: „au crezut în el” (In 2,11), „au crezut în numele lui” (In 2,23). O credinţă care, în realitate, era încă nestatornică, problematică, şi în care Isus „nu se încredea” (In 2,24).

Nicodim este o persoană bună şi disponibilă să iasă din anumite scheme, dar fără grabă, fiindcă atât statutul său social, cât şi formarea sa intelectuală îl blochează, îl fac să fie foarte prudent. Cu siguranță este o persoană care se întreabă şi vrea să știe, dar fără să exagereze. Îşi va depăși însă orice reținere atunci când va privi Crucea, venerând şi primind trupul răstignitului, oferându-i o înmormântare demnă. Ne este prezentat un itinerariu lung, itinerariu ce presupune tăcere, dubii, prudență, dar care la sfârșit ajunge la „profesiunea de credinţă” concretizată prin gestul simbolic al amforei pline cu uleiuri aromatice pe care Nicodim le va aduce la înmormântarea lui Isus.

 

Versiunile text şi pdf pot fi descărcate de aici: Lectio divina (Anul B).

Imagine: Matthias Stom, Christ and Nicodemus (1650)

Sursa: commons.wikimedia.org